Varmista aina ensin oman organisaationne viestinnän pelisäännöt ja ohjeistukset.
- Yhteistyö muiden toimijoiden kanssa: Yhteistyö paikallisten toimijoiden, kuten järjestöjen ja oppilaitosten kanssa, voi tuoda lisää näkyvyyttä ja raikasta vaihtelua somesisältöihin. Ja mikä parasta, samalla löytyy uusia yhteistyön muotoja, josta erityisesti asukkaat hyötyvät. Yhteiset ulkoilu- tai teemapäivät vaikkapa paikallisen nuorisotoimijan kanssa voivat olla väyliä löytää tulevaisuuden kolleganne!
- Rekrytointi somen avulla: Pohtikaa työyhteisön kesken, miten sosiaalista mediaa voi hyödyntää rekrytoinnin tukena. Millainen rekrytointi-ilmoitus puhuttelisi sinua? Millaisia urapolkuja vanhustyö ja teidän työyhteisönne tarjoavat? Kertokaa, miksi juuri teille kannattaa hakeutua töihin.
- Kehittyvä vanhustyö: Kertokaa seuraajille, mitä uutta vanhustyön arjessa tapahtuu. Kertokaa, millaista erityisosaamista henkilökunnalta löytyy tai mitä uutta olette oppineet työssänne tai koulutuksista. Kertokaa, miten teknologiaa hyödynnetään vanhustyössä ja millaisia työllistymismahdollisuuksia siltä saralta löytyisi vanhustyöstä.
- Ota mallia muista: Parhaiten sosiaalisessa mediassa toimimista oppii ottamalla mallia toisista käyttäjistä. Mitkä sometilit puhuttelevat teitä? Hyödyntäkää myös työyhteisönne osaamista ja jakakaa osaamista.
- Ole aktiivinen somessa: Päivitä säännöllisesti sosiaalisen median tilejä ja pidä yllä vuorovaikutusta ja keskustelua. Vastaile kommentteihin ja viesteihin, jotta luot vuorovaikutteista yhteyttä yleisöön. Tägää ja jaa omia ja muiden postauksia.
- Ideoiden kerääminen: Kysy seuraajilta, mitä he haluavat tietää vanhustyöstä tai työpaikkanne arjesta.
- Hashtagit: Seuraa vanhustyöhön liittyviä aihetunnisteita eli hashtageja sosiaalisessa mediassa ja ota postauksissa käyttöön juuri teidän organisaatiollenne sopivan hashtagit. Etenkin Instagramissa näkyvyyttä voi parantaa hashtageilla. Voit myös tavoittaa täysin uutta yleisöä.
- Ota suunnittelutyökalut tueksesi: Valokuvat ja videot puhuttelevat sosiaalisessa mediassa. Voit halutessasi käyttää myös helppokäyttöisiä ilmaisia graafisen suunnittelun työkaluja, kuten Canvaa apunasi someviestinnän sisältöjen tai esimerkiksi tapahtumajulisteiden tekemisessä.
- Ajastaminen helpottaa ajankäyttöä ja suunnitelmallisuutta: Googlaamalla julkaisutyökalu + käyttämäsi somekanava, saat tietoa käyttämiesi somekanavien julkaisutyökaluista. Julkaisutyökalulla sinun on mahdollista esimerkiksi ajastaa julkaisuja haluamaasi ajankohtaan. Voit suunnitella vaikkapa kahden viikon somepäivitykset samalla kertaa ja säästää viestintään käyttämääsi aikaa. Automaattisesti julkaistut julkaisut auttavat sinua myös keskittymään julkaisujesi vuorovaikutukseen.
- Seuranta: Seuraa sosiaalisen median tilastojasi, jotta huomaat, mitkä julkaisut saavat eniten vuorovaikutusta ja näkyvyyttä, tai mihin vuorokauden aikaan julkaisu saa eniten tykkäyksiä. Valmiit somekanavien tarjoamat tilastot ovat myös hyvää raportointitietoa organisaatiollenne.
- Ole inklusiivinen myös somessa: Pienillä, helpoilla teoilla voit lisätä somekanaviesi inklusiivisuutta eli sitä, että mahdollisimman monella erilaisella henkilöllä on mahdollisuus tutustua ja osallistua somesisältöihisi. Esimerkiksi vaihtoehtoiset (alt) kuvatekstit, selkeän suomen kielen käyttö postauksissa tai kuvien ja muiden graafisten elementtien riittävästä kontrastista huolehtiminen auttavat monenlaisten somekäyttäjien löytämistä juuri sinun sisältösi pariin. Muutamalla toistolla saavutettavuudesta huolehtiminen tulee osaksi rutiinia, eikä vie sen enempää aikaa. Katso helpot ohjeet: selkeästimeille.fi