Lausunto peruspankkipalveluja ja luottolaitoslainsäädäntöä koskevasta arviomuistiosta

Asia VN/4219/2023

Peruspankkipalvelut

Kommenttinne peruspankkipalveluita koskeviin arviomuistion havaintoihin ja toimenpide-ehdotuksiin (arviomuistion luku 2)? Voitte tässä yhteydessä tuoda esille myös arvioitanne eri toimenpidevaihtoehtojen vaikutuksista.

Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto VALLI ry (jatkossa VALLI ry) kiittää mahdollisuudesta lausua
peruspankkipalveluita ja luottolaitoslainsäädäntöä koskevaan arviomuistioon. VALLI ry on 70 vuotta
toiminut valtakunnallinen asiantuntijajärjestö, joka yhdessä jäsenyhteisöjensä kanssa tekee töitä
paremman vanhuuden puolesta. VALLI ry tukee ikääntyvien ja vanhojen ihmisten osallisuutta ja
monimuotoisuutta sekä kehittää heidän teknologiavalmiuksiaan. VALLI kannustaa sukupolvien
väliseen yhteistyöhön ja nuorten hakeutumiseen alalle.

VALLI ry on ottanut jo aiemmin kantaa erityisesti peruspankkipalveluihin ja käteisen saatavuuteen
erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien luonnollisten henkilöiden osalta. Tässä lausunnossa
VALLI ry katsoo, millä tavoin aiemmin nostamamme huomiot näkyvät arviomuistiossa.

VALLI kiittää siitä, että peruspankkipalveluiden nykytilaa on kartoitettu kattavasti, ja että prosessiin
on myös osallistettu eri sidosryhmiä. Nykytilan kuvaus arviomuistiossa vastaa VALLI ry:n näkemyksiä
sekä ikääntyviltä ja vanhoilta ihmisiltä saatuja kokemuksia, tarpeita ja huolenaiheita. On myös
erityisen tärkeää, että arviomuistiossa on huomioitu, että kansalaiskyselyn vastaajissa korostuvat
digitaitavat henkilöt.

VALLI ry pitää huolestuttavana sitä, että kansalaisten ja heitä edustavien järjestöjen näkökanta kuin
myös nähtävästi yhdistysten ja yritysten näkökanta peruspankkipalvelujen tilasta poikkeaa suuresti
pankkien omasta näkökulmasta. Millä tavalla pankit saadaan kehitystyöhön mukaan, mikäli he eivät
koe tarvetta kehittämiselle?

VALLI ry pitää hyvänä ehdotusta siitä, että Finanssivalvonta saisi toimivaltuuden arvioida
pankkipalveluiden saatavuutta, käytettävyyttä ja hinnoittelua myös yritysten, yhteisöjen ja
elinkeinotoimintaa harjoittavien luonnollisten henkilöiden keskeisten pankkipalveluiden osalta.
Myös muut luvun 2.2.4 ehdotukset ovat kannatettavia.

VALLI ry kuitenkin kiinnittää huomiota arviomuistion sivulla 32 virkkeeseen: “Arviointihankkeen
yhteydessä saatujen selvitysten pohjalta olisi perusteltua harkita asiakaspalvelun tavoitettavuuden
edistämistä koskevia toimenpiteitä pankkipalveluissa laajemminkin.” VALLI ry toivoo, että
asiakaspalvelun tavoitettavuuden edistäminen olisi pikemminkin velvoittava kuin suositeltava
harkinta. Arviomuistiossa onkin eritelty jo erityiskohteet ja toimenpiteet edistämistyölle, ja niiden
pitäisi olla pankkien velvoite, ei omavaltaisesti päätettävissä olevat kehityskohteet.

Käteisen saatavuus ja käytettävyys

Kommenttinne käteisen saatavuutta ja käytettävyyttä koskeviin arviomuistion havaintoihin ja toimenpide-ehdotuksiin (arviomuistion luku 3)?

VALLI ry on kannattaa arviomuistion luvussa 3.2.2 ehdotusta siitä, että käteisen saatavuudessa ja
käytettävyydessä edetään Euroopan komission asetusehdotuksen mukaisesti ja tarvittaessa tehdään
kansallisia toimenpiteitä, ellei komission asetusehdotus etene.

Yhdymme toisaalta Suomen Pankin 10.4.2024 lausunnossaan esiin nostamaan huoleen käteisen
saatavuuden turvaamisessa ja toiveeseen, että toimenpiteisiin olisi hyvä ryhtyä mahdollisimman
nopeasti.